Taize

I går kväll kom jag hem från Frankrike där jag spenderat en vecka i ett kloster.
För de som aldrig har hört talas som Taize kanske detta låter en aning konstigt och som om jag skulle ha gått och blivit nunna. Nej, så är det ju såklart inte.
Taize tar varje vecka emot besökare, de flesta är ungdomar. Besökarna är från hela världen men främst från Europa.
Nu när vi var där var det ca. 4000 besökare varav ca 700 var svenskar och lika många var tyskar.
Vad gör man då i Taize? Varför åker man dit?
Det finns många anledningar varför man åker dit, men för mig handlar det i första hand om att träffa på andra kulturer, ta reda på vad ungdomar i andra länder har för syn på livet och på kristendom.
Sen gillar jag också bönerna, att leva enkelt och tempot som är i Taize, man har alltid något att göra, men man vilar ut sig ändå!
Taize är ett ekumeniskt kloster vilket betyder att alla inriktningar av kristendom är välkomna. Det finns protestantiska munkar och det finns katolska. Och jag tror att det finns ortodoxa också.
Men tillbaka till vad man gör i Taize.
Man går efter ett shema varje dag som ser lite olika ut beroende på vad man har för uppgifter. Men det finns såklart vissa punkter som alla har.
Dagen börjar med en gemensam morgonbön. Tänk dig en kör på 4000 människor som sjunger på alla olika språk du kan tänka dig. Jag har bland annat sjungit på ryska, fillipinska och grekiska under den hör veckan! Det är också väldigt coolt att höra när folk från hela världen försöker sjunga på svenska. Uttalet är kanske inte så bra, men det låter väldigt vackert ändå!
Jag brukade gå upp lite tidigare varje morgon, jag var för det mesta den som vaknade först. Så ungefär vid 7 tiden gick jag upp och köpte lite cappucino. En kopp kostar 40 cent i kaffe automaten.
När jag kom tillbaka till tälten (vi sov i tält i en vecka...) så hade Richard och Ninni börjat röra på sig, eller så satt jag och väntade på att de skulle komma till automaten. Det var bara en dag som jag inte gick upp först av alla vilket gav mig lite panik.. hur skulle jag hinna? Det gör man förståss men ändå!
Efter morgonbönen så var det frukost. Då är man rejält hungrig och önskar sig en rejäl frukost, vilket man inte får. Frukosten består av en baguette, två bitar choklad och en plastskål men te eller varm choklad.
Efter frukosten hade jag och Beatrice bibelstudier, de andra var lediga.
Bibelstudierna går till så här, en munk sitter och pratar om en utvald text, för klarar den lite och sen får man gå iväg och prata om texten i mindre grupper.
Våran grupp bestod av 6 svenskar, 4 tyskar och en spanjor.
Vi var väl inte världs bäst på att diskutera texterna, vi var bättre på att sitta och flumma.
Vi lurade till exempel spanjoren att Joakim som är från Malmö var dansk.
Han hängde på skämtet sen när han fattade att det inte var så, vilket var ganska kul.
"Joakim, can you translate to her in Swedish? Oh no, you can't your danish!"
Sen var det middagsbön och efter det var det lunch. Till Lunch får man en frukt, ost eller youghurt, bröd, kex och någon sorts ihopblandning. Tillexempel skinka, ris och ärtor. Ungefär samma till middag sen.
Man blir aldrig proppmätt om man inte hämtar extra food (om det finns nån...) eller äter upp nån annans mat.
Men maten äger iaf ut skolans mat. De som lagar skolmaten borde åka dit på studiebesök.
Sen var jag och Beatrice lediga medans de andra var på bibelstudier. Då brukade vi ligga och lata oss i tysta dalen, i den delen som man får prata.
Vid 5 tiden var det te och då skulle jag och Beatrice jobba. Vi skulle diska stora kastruller och andra större saker, så vi slapp diska tallrikar och sånt, vilket verkade vara mer stressigt.
När vi var där andra gången och diskade, jag tror det var på middagen första dagen, så kom ett gäng Portugiser och skulle diska med oss. De började stänka massa vatten, vilket var lite störande. Vi hade ju såklart stänkt på varandra innan, men inte så mycket. De här killarna stänkte som fan. Och när vi stänkte tillbaka så var det en  av killarna som blev fett lack.
Vilket gjorde oss lack. Så i början av veckan så hatad vi dessa killar. Vi ville dränka dem. Senare gillade vi dem lite mer.
Okej, som ni kanske fattar nu så diskade vi 2 ggr. På teet och på middagen. Mellan dessa två pass hade vi ungefär en timmes ledigt. Det var den värsta tiden på dagen, för då hade man inte tid att göra något som tar lång tid, och man hade heller ingen lust att duscha eller nåt annat lite mindre för snart skulle man ju tillbaka till köket och diska mer.
Så vi satt och hängde med den ända andra svensken som diskade med oss. Alexandra från Malmö. Hon bodde dessutom precis brevid oss.
Efter pass två var det kvällsbön och då var vi ofta helt dyngsura från vattenkriget. Ibland var vi tvungna att gå och byta om fast vi inte hade tid för vi frös så mycket. Islutet av veckan var det inte längre nån som ville ha vattenkrig på pass 2, vi hade det på teet istället.
Och den arga portugisen var inte med så ofta, så det var roligare att ha krig då. Sverige vs. Portugal,
Sverige fick viss assistans an Polen och ibland av Tyskland.
Vi hade ganska kul och när vi åt middag tillsammans så satt vi och snackade med dom.
En av portugiserna fick för sig att börja skrika "Speak portugese"  varje gång jag Beatrice och Alexandra snackade svenska. Vi började kontra med "Speak Swedish" Så då sa de Ibrahimovik, alltså med k ljud i slutet och så sa de Izzzaaaakson. Ibrahimovik fattade jag men det andra... När jag frågade vad de sa tyckte jag att jag inte ens kände till mitt eget landslag. Så de menade alltså målvakten Andreas Isaksson. Det lät väldigt kul när de sa det.
Sen var vi också tvungna att förklara att Ibrahimovic inte är ett svenskt namn.
Lite senare började han skrika  "Speak English" istället, men han var ganska värdelös på Engelska så jag sa:
"You don't understand what we say when we speak English" " Yes, yes, I do"
Då säger Alexandra: "Yeah, like 2 percent" "Yes, yes..." Alla andra började skratta, och stackarn visste ju själv inte vad han sa... haha XD
Okej, efter kvällsbönen brukar man gå ner till Oyak och hänga. Köpa lite chips, cola eller vin om man vill. Stå och sjunga eller leka lekar. Eller bara snacka med folk. Oyak är ett cafe, men är ungefär som en dålig svensk bar, för att använda Alexandras ord. Men det är där man hänger.
Sen går man och lägger sig, iaf om man följer Taizes regler.
Andra spännade saker som har hänt under resan:
För det första var jag på väg att missa bussen. Till Frankrike. Jag och Beatrice hade den genialiska planen att gå ut på krogen dagen innan vi skulle åka. Jag kom hem klockan 2 på natten. Ställde min klocka, men vaknade inte förrän Beatrice ringde och frågade var jag var. Då var klockan nästan halv 7 och då skulle jag vara på herrgården så vi kunde åka till Södertälje syd. Som tur var hade jag lagt fram kläder och allt så det var bara att borsta tänderna dra på sig kläder och packa ner det sista samtidigt. Sen fick jag väcka pappa så han kunde skjutsa mig. Jag hann precis i tid.
Jag fick också uppleva en kultur krock på nära håll. En av mina diskchefer var också från Portugal. Sista dagen när han skulle säga hejdå så kramade han om mig och sen pussade han mig på huvudet. Jag fick panik. Asså verkligen, jag visste inte vad jag skulle säga. Sen kom jag på att en annan portugis som hette Tiago hade sagt att dom liksom fransmän kindpussar varandra. Så då lugnade jag ner mig. Tiago pussade mig på halsen lite senare när han hälsade på mig också. Men då var jag van, fast jag fick lite panik då också.
Dessutom var typ alla portugiser störigt snygga. Och italienarna. Det borde vara olagligt att vara så snygg.
Och för er som vet vad som hände när jag var där förra året och att jag fick en crush på en Engelsman som hette Steven... Han var där, jag pratade inte med honom, men jag såg honom några gånger. Jag var för blyg för att gå fram, dessutom var det då. Och nu var nu.
Det finns säkert ännu mer att berätta men nu ska jag sluta här. Ni får titta på bilderna istället.
Vi har precis anlänt i Taize, vi har bara hunnit sätta upp tälten innan vi skulle på introduktion och få uppgifter.
Beatrice bäddar :P
Alex jobbar. Det ska vara tyst inne i kyrkan under bönen.
Te-väldigt gott, men sött som fan. Jag fick i mig alldeles för mycket socker den här veckan. Jag var inte den ända... Vissa flummade ur totalt.
Joakim och Carlos.
Fransk utsikt.

Kommentarer
Postat av: O

Låter som du haft en härlig vecka! :D

2010-08-18 @ 10:31:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0