Skandinav?

Känner du dig som en Skandinav?
Det gör i alla fall inte jag, jag använder knappt begreppet skandinav.
Men folk som inte bor i det som kallas skandinavien tycker jag överanvänder detta uttryck.
Och därav detta inlägg.
Jag vet inte direkt om jag känner någon speciell gemenskap med Norge och Danmark. (på engelks aräknas tydligen filand in i detta diffusa begrepp, enligt wikipedia)
Visst, men en viss  möda är det lättare att förstå Danska än tyska för en Svensk som inte läst tyska.
Men hur ofta håller ni på Danmark eller Norge i en viktig sport tävling i läget då Sverige inte har en chans?
Jag väljer iaf ett annat Europeiskt land.
Ja, jag tycker inte att min relation till Norge eller Danmark skiljer sig från min relation till något annat Europeiskt land.
Jag tycker inte att jag bor i Skandinavien, även om jag gör det Geografiskt. Men kulturellt? Knappast.
Så det retar mig att man pratar om "Skandinaver" utomlands.
Eller för att ta ett citat ur den Engelska tv-seien Being Human:
"Damn Skandinavian furniture!" Om Ikea möbler.
Hallå! IKEA är svenskt! Svenskt!
Inte Norskt och inte Danskt.
Det är absolut inte  samma sak.l
Tycker i alla fall jag.
Jag vet inte, nån av mina läsare kanske slänger sig med begreppet Skandinav var och varannan dag!


Kommentarer
Postat av: Sirkka Mäenpää skandinav

Nej det är svårt att känna sig skandinav och om Finland räknas med blir vi fenoskandinaver. Visst är jag finne ch bor i Sverige men fö tilrövrigt kan jag sträcka mig till att bli ordbokallad b

2010-07-15 @ 10:50:07
Postat av: Anonym

2010-07-15 @ 10:50:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0