Hot and Popular?

Det typiska Amerikanska High school films komplexet.
Vem är hetast och populärast?
Men finns samma sak i Sverige?
På ett svenskt gymnasium?
För mig är det självklart.
Ja.
Visst, i Amerikanska high school filmer och tv-serier är detta gestaltat väldigt extremt.
Tänk på Blair i Gossip Girl, hon tar till extrema metoder för att behålla makten.
Men det finns i Sverige med.
De som alltid är i fokus, som alltid syns.
Visst, de kanske inte är lika odrägliga som Blair.
Men de har makt.
De är ofta de som fixar fester och är med i student föreningen.
(inget illa mot er, jag tar ju t.ex inte initiativet själv..)
Ofta är de här människorna bra människor, men de finns också dom som man verkligen undrar varför dom tror att dom är så coola. "Det är väl ingen som ser upp till dom?"
Men det är där poängen ligger. Man tänker så, men man visar det inte aktivt.
Om det är någon som har makt i en grupp och samtidigt är odräglig, så är det nog ganska lätt att ta ifån dem deras ställning, om man bara står upp för det. För du är ofta inte ensam om att tycka att den personen inte är värd positionen.
Genom att tänka "jag skiter i om den tror att den har makt, jag vet ju hur ocool, den är" utan att göra något, bidrar man till att den personen har makt.
Så frågan är: tänker du och jag fortsätta låta de odrägliga ha makt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0